رژیم فستینگ برای از بین بردن چربی‌های بدن

کاش این آرزو که هرچه دلمان می‌خواهد بخوریم و چاق نشویم و حتی لاغر شویم برآورده می‌شد. شاید باور نکنید اما اگر اصول رژیم فستینگ یا همان روزه‌ متناوب را به درستی انجام دهید می‌توانید حتی با غذا خوردن و خوراکی‌های خوشمزه لاغر شوید. کاهش وزن و تثبیت وزن و نتاسب اندام یکی از ویژگی‌های فراوان رژیم فست بوده و به کاهش قند خون، التهاب و سلامتی قلب کمک می‌کند.

در پژوهش‌های علمی فایده‌های رژیم فستینگ به اثبات رسیده است. اما سوال اینجاست، رژیم فستینگ چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

رژیم فستینگ یا روزه‌ متناوب چیست؟

فستینگ یک کلمه انگلیسی است به معنی «روزه‌داری یا هیچی نخوردن در ساعت‌های مشخصی از روز» و رژیم روزه‌ متناوب روشی برای کاهش وزن است که در آن فرد چرخه‌ای از دو دوره روزه‌داری و غذا خوردن را می‌گذراند.
فستینگ به چند روش انجام می‌شود: ۱۶/۸، ۲۴ ساعته و ۵ به ۲ از معروف‌ترین روش‌های فستینگ هستند. البته رژیم فستینگ را با نام رژیم روزه داری هم می‌شناسند.

روزه داری متناوب اخیراً به یک روند سلامت تبدیل شده است. طرفداران ادعا می کنند که می تواند باعث کاهش وزن، بهبود سلامت متابولیک و شاید حتی افزایش طول عمر شود. چندین روش برای این الگوی غذایی وجود دارد. اما قبل از شروع یک روزه متناوب یا تصمیم گیری در مورد تعداد دفعات روزه گرفتن، باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

در واقع هدف رژیم فستینگ این است که سطح انسولین خون را پایین بیاورد، تا قندی که در سلول‌های چربی از قبل ذخیره شده است، برای تامین انرژی بدن سوزانده شود و زمانی که این قند به پایان رسید، بدن چاره‌ای ندارد جز این‌که برای تامین انرژی، چربی‌ها رو فدا کند.

تصورات اشتباه درباره رژیم فستینگ

  • بسیاری از افراد فکر می‌کنند این رژیم سودمند است، زیرا مدل‌های مختلفی دارد و این که کدام مدل انتخاب شود به عهده خود فرد گذاشته می‌شود.
  • تصور اشتباه دوم این است که بسیاری از افراد فکر می‌کنند درزمان‌های آزاد این رژیم، می‌توانند هر آن‌چه که دلشان خواست و به هر میزانی میل کنند. 
  • اکثر افراد گمان می‌کنند که این رژیم بسیار ساده است، چرا که نیازی نیست به دنبال شمارش کالری خوراکی‌ها باشند یا این‌که غذاهای ویژه آن رژیم را برای خودشون درست کنند و… و تنها کافیست که چند روز یا چند ساعت طاقت بیاورند و هیچ چیزی نخورند. 

انواع مدل‌های رژیم فستینگ یا روزه‌ متناوب

  • روش اول ۱۶/۸:

این روش از محبوب‌ترین فستینگ‌ها بوده که شما برای ۸ ساعت مجاز به غذا خوردن هستید و برای ۱۶ ساعت چیزی نمی‌خورید. انجام این روش بسیار ساده است تنها کافیست که بعد از شام چیزی نخورید و صبحانه روز بعد خود را هم حذف کنید. 
در این روش آقایون ۱۶ ساعت و خانوم ها ۱۴ ساعت توی فستینگ هستید. 

حال اگر وعده صبحانه برای شما مهم است، زمان را طوری در نظر بگیرید که بعد از صبحانه رژیم شما آغاز شود. (۱۶ ساعت چیزی نخوردن بعد از خوردن صبحانه شروع شود)

فراموش نکنید که در زمان رژیم (۱۶ یا ۱۴ ساعت) می‌توانید هر نوع نوشیدنی بدون کالری‌ای مانند چای، قهوه و آب را مصرف کنید.

روش ۱۶ ۸ رژیم فستینگ

  • روش ۵ به ۲:

در این روش برای ۵ روز در هفته وعده‌های غذایی شما به صورت همیشگی پیش می‌رود و برای ۲ روز باقیمانده هفته کالری دریافتی خود را به ۵۰۰ تا ۶۰۰ می‌رسانید. یعنی در این دو روز دو وعده غذایی که هر کدوم ۳۰۰ کالری دارند می‌خورید.

  • روش ۲۴ ساعته (روش eat.fast.eat):

در این روش نسبتا سخت، شما یک یا دو بار در هفته یک ۲۴ ساعت کامل را در رژیم فستینگ به سر می‌برید. یعنی بعد از وعده شام امشب تا شام فردا شب چیزی نمی‌خورید ولی برای روزهای باقی مانده هفته می‌توانید به صورت عادی کالری دریافت کنید.

اگه این روش را انتخاب کردید به نکات زیر دقت نمایید :

  • روزهایی که رژیم نیستید غذای سالم و خوب با کیفیت بالا بخورید. درست همانند روزهای عادی و یا حتی بهتر.
  • آب، قهوه و هر نوع نوشیدنی کم کالری دیگر آزاد است. اما سراغ خوردنی‌های جامد نروید.
  • با توجه به سخت بودن این روش، پیشنهاد می‌شود که با روش‌های دیگر، برای نخستین بار رژیم فستینگ را تجربه کنید.
  • روش یک روز در میان:
بیشتر بخوانید  چه خوراکی هایی به تقویت حافظه کمک می کند؟

همان‌طور که از نامش پیداست این روش به صورت یک روز درمیان است. در روزهای فستینگ برخی افراد هیچ غذایی نمی‌خورند که برای افرادی که در شروع کار هستن اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است این افراد غذای خود را تا ۵۰۰ کالری محدود کنند. در روزهای غیر فستینگ شما می‌توانید به صورت عادی اما سالم غذا بخورید.

  • روش جنگجو:

در تمام روز شما تنها مجاز به خوردن میوه و سبزیجات هستید اما برای شب یک وعده غذایی بزرگ میل می‌کنید. یعنی ۲۰ ساعت اول روز را با سبزیجات و میوه‌ها و نوشیدنی‌های کم کالری سپری می‌کنید و اما در پایان روز یک وعده شام فوق العاده در انتظار شما خواهد بود.

فواید رژیم فستینگ

  • آب کردن چربی ها
  • کاهش قند خون
  • حفظ سلامت قلب
  • کاهش التهاب
  • محافظت از مغز
  • کاهش گرسنگی
  • بالا رفتن سطح هورمون رشد

فواید رژیم فستینگ

عوارض رژیم فستینگ

به طور کلی این روش ممکن است در افرادی که مشکلات و بیماری‌های خاص دارند، ایجاد مشکل کند. مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع و اقسام مشکلات گوارشی و هر نوع بیماری دیگه و هم‌چنین خانم‌های باردار و افراد مسن. بهتر است این افراد تحت نظر پزشک و فرد متخصص، این رژیم را شروع کنند.

بعضی اوقات دیده شده که افرادی که هیچ مشکل جسمانی و بیماری خاصی نداشته‌اند هم به محض شروع این رژیم، دچار مشکلاتی شدند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات لطفا دقت داشته باشید که در روزهای ابتدایی رژیم چون بدن هنوز به شرایط جدید عادت نکرده است به وفور این احتمال وجود دارد که دچار سردرد و ضعف و بیحالی شود و یا هم‌چنین با استرس و بی خوابی دست به یقه شوید. پس بهتر هست اگر در طول روز فعالیت‌های فیزیکی و فکری خاص و زیادی انجام می‌دهید که نیاز به توان فیزیکی بالا و هوشیاری کافی دارند، فعلا سراغ گرفتن این رژیم نروید و آن را به هنگام مناسب‌تری که فکر و زمان آزادی دارید موکول کنید.

از سویی دیگر به پرخوری‌های افراطی در روزهایی که رژیم نیستید،دقت داشته باشید. در وزهای فستینگ، مرکز گرسنگی مغز تحت فشار قرار می‌گیرد و احساس خطر می‌کند به همین خاطر ممکن است در روزهای بعدی دستور حمله به میز غذا رو صادر کند. این فکر که باید کالری‌هایی که در طی فستینگ سوزانده شدند را در روزهای معمولی جبران کرد، اساسا فکری اشتباه است! پس درست و متناسب غذا بخورید.

فراموش نکنید که معده ما عادت دارد برای هضم غذا اسید ترشح کند. در روزهای فستینگ بوی غذا و حتی فکر به غذا باعث می‌شود معده تحریک شده و اسید ترشح کند. در نتیجه اگر مشکلات گوارشی داشته باشید ممکن است ناخوشایندی‌های بسیاری برای شما به وجود بیاید و یا این که شما را دچار مشکل کند.

بدن در این روزها به شدت آب از دست می‌دهد، پس تا می‌توانید سعی کنید این کمبود را جبران کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.

نتیجه‌گیری:

رژیم غذایی فستینگ یا روزه‌ متناوب که فلسفه آن مبنی بر دوره‌ای بودن آن است یک روش غذاخوردن به شکل انعطاف‌پذیر است ولی قاعده‌مند و دارای چارچوب خاصی نیست. مشاهداتی در دست هست که این رژیم غذایی سبب افزایش طول‌ عمر و سلامتی می‌شود.

ابزاری مناسب به جهت کاهش وزن است که دلیل اصلی‌اش کنترل آن بر میزان کالری دریافتی است. این رژیم غذایی به اشکال گوناگونی قابل اجرا است که دو‌نوع آن رژیم غذایی ‌۱۶/۸ و ۲۴ ساعته یا رژیم غذایی یک روز در میان نام دارد. پیروی از این رژیم غذایی بسیار ساده است و هیچ محدودیتی در خوردن نوع غذا ندارد و اجازه می‌دهد که هر غذایی را هر مقداری که هست مصرف کنید بدون آن‌که مجبور به چک کردن میزان دقیق کالری دریافتی باشید.

اگر خواستید روزی رژیم فستینگ را امتحان کنید، فراموش نکنید که نباید این رژیم را به صورت دائمی پیش ببرید زیرا ممکن است به بدن ‌شما آسیب بزند. 

شک نکنید که ورزش کردن در کنار رژیم‌های غذایی معجزه می‌کند.

منبع: healthline

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]