اشتباهات رایج لاغری و باورهای غلط

آیا سعی در لاغر شدن دارید و با وجود تلاش‌های فراوان و گرفتن رژیم غذایی مختلف به کاهش وزن دلخواه نرسیده‌اید؟
لاغر شدن ممکن است سخت باشد اما نشدنی نیست! در این مقاله باهم اشتباهات رایج لاغری را مرور خواهیم کرد؛ با دقت همه آن‌ها را مطالعه کنید تا علت عدم موفقیت خود در کاهش وزن را کشف نمایید.

تنها راه کاهش وزن حذف کربوهیدرات نیست

اگر می‌خواهید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید هرگز نمی‌توانید مصرف کربوهیدرات را به طور کامل کنار بگذارید!
زمانی‌که از مصرف کربوهیدرات خودداری کنید، مصرف فیبر در رژیم غذایی شما نیز کاهش خواهد یافت زیرا فیبر خود نوعی کربوهیدرات است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که به جای حذف کامل برنج و نان سفید از آن‌ها در کنار غلات کامل و حبوبات که هم منبع فیبر هستند و هم برای سلامتی مفید به شمار می‌آیند، استفاده کنید تا به عملکرد صحیح دستگاه گوارش خود نیز کمک کرده باشید.
درست است که در رژیم‌های لاغری مصرف کربوهیدرات به دلیل این‌که موجب اضافه وزن می‌شود، باید محدود شود اما هرگز به طور کامل نباید کربوهیدرات را از رژیم غذایی روزانه خود حذف نمایید.

 

کاهش وزن و رژیم لاغری

 

اشتباهات رایج لاغری:

  • مهم نیست چه می خورید، مقدار کالری مهم است:
    واقعیت این است که اتفاقا این‌که دقیقا شما چه ماده غذایی را مورد مصرف قرار می‌دهید، کاملا اهمیت دارد.
    شمارش کالری خوراکی‌های مصرفی ممکن است شما را به اشتباه انداخته و موجب ‌شود تا به کیفیت وعده‌های غذایی خود کم‌تر توجه کنید. به عنوان مثال شاید فکر کنید که با در نظر گرفتن مقدار کالری مصرفی روزانه درست است در طول روز فقط شیرینی خامه‌ای خورده و از مصرف دیگر خوراکی‌ها اجتناب کنید. در حالی‌که شیرینی خامه‌ای فقط قند و چربی شما را افزایش داده و کمکی به تامین مواد مغذی در بدن شما نمی‌کند. شما باید خوراکی‌هایی را مصرف کنید که نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی را به طور کامل تامین نمایند چرا که گاهی کمبود مواد مغذی است که عاملی برای چاق شدن شما محسوب می‌شود.
  • گرسنه نگه داشتن خود برای لاغری:
    یکی دیگر از اشتباهات رایج لاغری حذف وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها و در نتیجه احساس گرسنگی مدام در طول روز است.
    این کار هیچ نتیجه‌ای جز این‌که کم‌کم از رژیم خود مایوس شده و آن را کنار بگذارید، ندارد. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را مختصر کرده، هر بار مقدار غذای کم‌تری میل کنید و به جای آن تعداد وعده‌ها یا میان‌وعده‌ها را افزایش دهید. اگر ساعت‌های طولانی خود را گرسنه نگه دارید، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت جز این‌که در انتهای روز آنقدر گرسنه شده باشید که احتمالا به پرخوری روی آورید.
    بهتر است در میان‌وعده‌های خود از پروتئین بدون چربی مثل ماست یونانی یا انواع آجیل استفاده کنید. اگر علاقه‌ای به خوردن این نوع خوراکی‌ها ندارید، پس احتمالا به طور واقعی گرسنه نیستید و فقط ولع خوردن دارید.

گرسنه نگه داشتن خود برای لاغری

  • حذف کامل چربی از رژیم غذایی:
    جالب است بدانید که دوری از چربی منجر به کاهش وزن نخواهد شد!
    آخرین تحقیقات علمی نشان می‌دهند که خوراکی‌های حاوی چربی سالم موجب اضافه وزن نمی‌شوند و در واقع حتی می‌توانند سرعت متابولیسم را افزایش داده و در کاهش کمک‌کننده باشند.
    افرادی که چربی را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنند اغلب تمایل دارند که مصرف قند و غلات تصفیه شده را جایگزین آن نمایند که در این صورت لاغر شدن مشکل‌تر خواهد شد. با خیالی آسوده چربی‌های سالم مثل آووکادو، روغن زیتون، دانه کتان آسیاب شده، گردو و ماهی‌های سالمون و ساردین را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا همزمان هم به لاغر شدن شما کمک شود و هم سطح التهاب در بدن شما کاهش یابد.

  • غذاهای فاقد گلوتن برای لاغری مناسب هستند:
    حتما روی برچسب بعضی از خوراکی‌ها دیده‌اید که نوشته شده :”فاقد گلوتن”. یکی دیگر از اشتباهات رایج لاغری این است که برخی از افراد تصور می‌کنند که این نوع خوراکی‌ها برای کاهش وزن مناسب هستند؛ در حالی‌که بسیاری از این نوع مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و کالری بالایی بوده و با گذشت زمان منجر به افزایش وزن خواهند شد.
    غذاهای فاقد گلوتن معمولا دارای فیبر اندکی بوده و در نتیجه میل به پرخوری را افزایش می‌دهند. رژیم‌های فاقد گلوتن از نظر پزشکی برای هر فرد مبتلا به بیماری سلیاک ضروری بوده و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، منجر به کاهش وزن در این افراد خواهد شد.

  • غذاهای خوشمزه همیشه مضر نیستند:
    برخی از افراد تصور می‌کنند که همه غذاهای سالم بدمزه و همه غذاهای فراوری شده خوش‌طعم و لذیذ هستند. در حالی‌که اصلا چنین نیست. در بسیاری از موارد شیرین‌کننده‌های مصنوعی و چربی‌های مضر روی حس چشایی شما به مرور تاثیر گذاشته و موجب می‌شوند تا نتوانید به خوبی طعم واقعی خوراکی‌ها را حس کنید.
    میوه و سبزیجات از سالم‌ترین مواد غذایی هستند که بسیاری از آن‌ها دارای طعم‌های بسیار لذیذی بوده و نمی‌توان آن را کتمان کرد. برای افزودن چربی به غذاهای خود می‌توانید از چربی‌های سالم مثل روغن زیتون استفاده کنید تا غذای مورد مصرف شما چربی لازم را داشته باشد. در غذاهای خود از ادویه‌جات استفاده کنید تا عطر و بوی خوشایندی به آن‌ها ببخشید و اشتهای شما تحریک شود.
بیشتر بخوانید  روش های طبیعی برای افزایش هورمون رشد در بدن

 

غذاهای خوشمزه همیشه مضر نیستند

دیگر اشتباهات رایج لاغری

هنگام لاغری به نکات زیر دقت کنید:

  • کاهش وزن به یکباره اتفاق نمی‌افتد و ممکن است چند ماهی طول بکشد تا شما تاثیر رژیم لاغری خود را روی کاهش وزن به وضوح مشاهده کنید. در طی دوره رژیم، کاهش وزن یک روند خطی ندارد؛ به این معنا که ممکن است وزن شما مدام بالا و پایین رود تا در نهایت به یک مقدار ثابت برسد.
  • اگر از قرص‌های لاغری استفاده می‌کنید، باید بدانید که اگر در کنار رژیم لاغری و انجام تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار نگیرند، کاملا بی‌اثر خواهند بود.
  • در کاهش وزن باید ثابت قدم باشید و میانه راه آن را رها نکنید اما در عین حال باید بدانید که چاقی یک عارضه بسیار پیچیده است که عوامل بیولوژیکی، محیطی و ژنتیکی در آن تاثیرگذار هستند، بنابراین باید همواره علت چاقی را بررسی کنید و تنها به اراده خود برای وزن کم کردن متکی نباشید.
  • اگرچه گفته می‌شود که خوردن صبحانه در رژیم لاغری اهمیت دارد و اگر از آن صرف‌نظر کنید، در طول روز بیش‌تر غذا خواهید خورد اما مطالعات علمی این مسئله را تائید نمی‌کنند.
  • لازم نیست حتما از مصرف فست فودها چشم بپوشید. ممکن است در میان فست فودها نیز غذاهای سالم پیدا شود که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.
  • تغییر در سبک زندگی و اضافه کردن ورزش به برنامه روزانه بیش از گرفتن رژیم در کاهش وزن موثر خواهد بود.
  • افراد چاق همیشه از لحاظ سلامتی دچار مشکل نیستند حتی با این وجود که چاقی احتمال دیابت نوع ۲ و چربی خون را افزایش می‌دهد.
  • بسیاری از غذاهایی که به عنوان غذای رژیمی به بازار عرضه می‎‌شوند، فاقد ارزش غذایی هستند و بهتر است مورد استفاده قرار نگیرند.

نتیجه‌گیری:

میان غذا، بدن و وزن شما رابطه پیچیده‌ای وجود دارد و احتمالا بسیاری از مطالبی که در مورد لاغری شنیده‌اید، از لحاظ علمی درست نیست! در این مقاله اشتباهات رایج لاغری را مورد بررسی قرار دادیم تا با دید بازتری به سراغ کاهش وزن بروید و موفق‌تر عمل کنید.
اگر قبل از اقدام برای لاغری به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید و با یک رژیم غذایی اصولی که مخصوص شما و با در نظر گرفتن شرایط سلامتی بدن شما طراحی شده است، پیش بروید، مراحل کاهش وزن حتما برایتان ساده‌تر خواهد شد و در کسب نتیجه نیز موفق‌تر خواهید بود و دیگر نیازی نیست نگران کمبود برخی ویتامین‌ها در بدن شوید.

منبع: Healthline

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]