پروتئین وی چیست ؟ پروتئین وی یکی از محبوب ترین و مفیدترین پروتئینها بین ورزشکاران و بدنسازان است. شاید برایتان جالب باشد که شیر دارای دو پروتئین مفید کازئین (80٪) و آب پنیر (20٪) است.

پروتئین وی در واقع همان آب پنیری است که در هنگام تولید پنیر از شیر جدا می شود. البته یک جای دیگر هم می توان این پروتئین را پیدا کرد. آن هم زمانی که ماست آب انداخته باشد. بله این مایع آبکی روی ماست نیز همین پروتئین وی است.

انواع پروتئین وی

پروتئین وی از اسید آمینه ها تشکیل میشود. این اسید آمینه ها کار تولید انرژی در بدن را به عهده دارند. به همین دلیل پروتئینها با تولید انرژی در بدن میزان فعالیت را افزایش داده و باعث افزایش حجم توده عضلانی میشوند

پروتئین وی در انواع مختلف وجود دارد 1- کنستانتره 2- ایزوله 3- هیدرولیزه

پروتئین وی کنستانتره

پروتئین وی نوع کنستانتره حاوی مقادیر کمی چربی و کربوهیدرات است.

درصد پروتئین موجود در پروتئین وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد.

کنستانتره های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین و انواع بالاتر تا ۹۰ درصد پروتئین نیز دارا هستند

از بین انواع دیگر پروتئین وی این مورد طعم و مزه بهتری دارد و از آن جایی که با فرآیند مايكورفيلتريا اولترافیلتراسیون تولید میشود نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب تری هم دارد.

پروتئین وی ایزوله

بیش تر مکمل وی های ایزوله فاقد چربی و لاکتوز هستند و حاوی بالاترین درصد پروتئین هستند.

پروتئین وی ایزوله خالص ترین شکل پروتئین وی موجود در بازار است و حاوی حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد آن را پروتئین تشکیل میدهد.

این محصول مقدار لاکتوز پایینی دارد( یا حتی می توان گفت اصلا لاکتوز ندارد )پس یک منبع پروتئینی بسیار غنی برای افرادی است که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند.

این نوع وی هم چنین چربی بسیار کمی دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیش تر از وی کنسانتره است.

پروتئین وی هیدرولیزه

اگر دنبال یک نوع پروتئین وی قابل هضم تر هستید میتوانید بدون تردید از نوع هیدرولیزه استفاده کنید چون یکی از زود هضم ترین و جاذب ترین فراورده های پروتئینی است.

در این گونه از پروتئین آن قدر ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری کرده اند که تقریبا تبدیل به اسیدآمینه شده است.

بیشتر بخوانید  معرفی آمینو اسید

این پروتئین به محض مصرف قابل جذب است و بالطبع قیمت بیش تری خواهد داشت.

هم چنین از این وی معمولاً در مکمل های پروتئینی پزشکی و شیر خشک های شیر خوار استفاده میشود زیرا پتانسیل کمی برای بروزآلرژی و حساسیت دارد.

فواید پروتئین وی

  • افزایش وزن بدون افزایش چربی
  • دریافت انرژی لازم برای ورزشکاران یا افراد با تحرک بدنی بالا
  • افزایش عضله سازی برای ورزشکاران و بدنسازان
  • سرعت جذب بالا به دلیل حل شدن پروتئین در آب و پی اچ پایین

عوارض پروتئین وی

نگرانی در مورد اثر منفی مصرف پروتئین وی بر روی کلیه و ایجاد پوکی استخوان بی دلیل است. این پروتئینها از پوکی استخوان محافظت میکنند در حالی که هیچ تاثیر ناخوشایندی بر کلیه افراد سالم ندارند.

با این حال افرادی که مشکلات کلیوی یا کبدی دارند بهتر است از مصرف خودسرانه پروتئین وی خودداری کنند و پیش از مصرف با پرشک و متخصص تغذیه خود مشورت کنند.

خوردن بیش از حد این پروتئین میتواند باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، نفخ شکم ،اسهال، درد و گرفتگی عضلات، بی اشتهایی و سردرد شود.

طریقه پروتئین وی

بهتر است ۱۰ تا ۳۰ گرم از این محصول را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از آغاز تمرین مصرف کنید. يا ۱۰ تا ۳۰ گرم بلافاصله و حداکثر تا ۴۵ دقیقه بعد از اتمام اجرای تمرینات.

بهترین زمان مصرف وی پروتئین در وحله نخست، بلافاصله بعد از تمرین است.

اگرچه این زمان تا ۴۵ دقیقه بعد از تمرین فرصتی طلائی به شمار می آید اما هرچه فاصله زمانی مصرف وی پروتئین با لحظه اتمام تمرین کم تر باشد، بهره بیشتری از مصرف آن عاید عضلات می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله که در سایت دنیای مکمل با ما همراه بودید با مفهوم پروتئین وی چیست ؟ آشنا شدیم بنابراین : اگر احساس میکنید در طول روز پروتئین کافی به بدن وعضلات شما نمی رسد.

مکمل پروتئین وی یک منبع پروتئین زود جذب است که با بدن انسان سازگاری بالایی دارد.

المیت دریافت پروتئین کافی برای ورزشکاران و بدنسازان هزاران برابر یک فرد غیر ورزشکار است. چون در کنار عضله سازی باعث چربی سوزی نیز می شود.

 

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 1 میانگین امتیازها: 5]