ال آرژنین چیست؟

مکمل ال آرژنین (L-Arginine) نوعی آمینو اسید است که بدن برای تولید انرژی به آن نیاز دارد. این ماده در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و محصولات لبنی یافت می‌شود. هم‌چنین، این آمینو اسید در آزمایشگاه نیز تولید می‌شود و به صورت مکمل در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
آرژنین برای درمان درد قفسه سینه، تنگی عروق خونی، فشار خون بالا و اختلال نعوظ مورد استفاده قرار می‌گردد. هم‌چنین از این آمینو اسید می‌توان برای کنترل فشار خون بالا در بارداری استفاده کرد (در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید، این مقاله هرگز به معنای تاییدی برای استفاده از این قرص در دوران بارداری نیست). این محصول می‌تواند به عنوان مکمل بدنسازی نیز استفاده شود.

آرژنین در بدن به ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک رگ‌های خونی را باز می‌کند و جریان خون را در بدن بهبود می‌بخشد. هم‌چنین، این آمینو اسید ترشح هورمون رشد و انسولین را افزایش می‌دهد و این موضوع نقش بسیار مهمی در ارتقا سلامتی دارد.
با توجه به این که این آمینو اسید میزان جریان خون را در بدن بالا می‌برد، برای بهبود عملکرد ورزشی بسیار مفید است و به ورزشکاران کمک می‌کند تا زودتر به اهداف ورزشی خود دست پیدا کنند. این مکمل می‌تواند اکسیژن رسانی را در سراسر بدن بالا ببرد و این موضوع در ورزش اهمیت زیادی دارد. در نتیجه عضلات، خون و اکسیژن بیش‌تری دریافت می‌کنند و عضله‌سازی اتفاق می‌افتد.

فواید مصرف مکمل ال آرژنین:

  • رشد ماهیچه ها:
    آرژنین می‌تواند نقش موثری در رشد ماهیچه‌های بدن داشته باشد. زیرا باعث سنتز پروتئین‌ها می‌شود. هنگامی که حجم عضلات زیاد می‌شود پیامی به سلول‌های عضلانی توسط آرژنین ارسال می‌شود مبنی بر افزایش تولید هورمون رشد که این خود باعث افزایش سوخت و ساز چربی می‌شود و باعث رسیدن به یک بدن خوش فرم می‌شود.

 

  • افزایش استقامت عضلات و ماهیچه ها:
    یکی از عواملی که باعث تقویت ماهیچه می‌شود اسید نیتریک است که آرژنین با ترشح این ماده نقش مهمی در افزایش استقامت آن ایفا می‌کند. مکمل آرژنین با باز کردن رگ‌ها و افزایش قطر آن‌ها باعث کاهش فشار خون و افزایش جریان آن می‌شود. وقتی جریان خون افزایش پیدا می‌کند به این معناست که اکسیژن و مواد آلی بیش‌تری به عضلات می‌رسد. این موضوع می‌تواند به نوبه خود باعث کاهش آسیب دیدگی‌ها و افزایش عملکرد ورزشکار شود.

 

مکمل ال آرژنین L-Arginine

 

 

  • تقویت کردن سیستم ایمنی بدن:
    همان‌طور که اشاره شد آرژنین در سیستم دفعی و ایمنی بدن نیز نقش دارد و به سلامتی کمک می‌کند. مکمل آرژنین رادیکال‌های آزاد را پاکسازی نموده و کارایی سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند. بدنسازی رشته‌ای است که همیشه در معرض برخی بیماری‌های پوستی و آسیب دیدگی‌های عضلانی قرار دارد برای همین با مصرف آرژنین می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا در مقابل میکروب‌ها، آسیب‌ها و عوامل بیماری‌زا به خوبی عمل کنند.
بیشتر بخوانید  دلیل تاثیرگذاری ظاهری بیشتر در مکمل های تقلبی

 

  • تاثیر آرژنین در سلامتی پوست:
    مصرف روزانه آرژنین باعث زیبایی و شادابی پوست می‌شود.

 

  • بالا بردن سرعت بهبود زخم ها:
    برای بهبود زخم ها حضور پروتئین ضروری می‌باشد و هرچه مقدار آرژنین بیش‌تر باشد این بهبود زودتر صورت می‌گیرد.

 

  • تقویت میل جنسی:
    یکی از بارزترین فواید مکمل آرژنین افزایش میل جنسی می‌باشد.حتی برای افرادی که دچار کمبود اسپرم هستند نیز بسیار مفید بوده و در طول زمان باعث باروری بهتر می‌شود.

 

  • سم زدایی بدن:
    آرژنین باعث کاهش میزان آمونیاک در خون شده و به این صورت باعث سم زدایی می‌شود.

 

  • پیشگیری از سرطان:
    طبق تحقیقات انجام شده در افرادی که مبتلا به سرطان هستند میزان آرژنین در سطح پایینی قرار داشته و حضور این ماده به سیستم ایمنی بدن کمک بزرگی می‌کند.

 

نگرانی‌ها و عوارض جانبی مصرف این مکمل:

مصرف قرص ال آرژنین L-Arginine در برخی از اشخاص می‌تواند عوارض جانبی زیر را ایجاد کند:

  • درد شکم
  • نفخ
  • اسهال
  • نقرس
  • آلرژی و بدتر شدن آسم
  • فشار خون پایین

طریقه و زمان مصرف:

مکمل آرژنین به ایجاد پروتئین کمک شایانی می‌کند. معمولا بدن آرژنین مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های طبیعی خود را از مواد غذایی مصرفی روزانه مانند: گوشت سفید و قرمز، انواع ماهی‌ها و سویا و … تامین می‌کند. میزان مکمل L-Arginine به صورت روزانه بین ۱۵ الی ۱۸ گرم است که باید در ۳ وعده مصرف شود یعنی تقریبا در هر وعده ۳ الی ۶ گرم باید آرژنین مصرف شود. باید توجه داشت که استفاده بیش از ۱۰ گرم در هر وعده می‌تواند بیماری‌هایی مانند اخلال در دستگاه گوارش و اسهال شود.
بهترین زمان مصرف برای مکمل آرژنین به صورت زیر می‌باشد:

  • مصرف مکمل در صبح‌ها
  • نیم تا یک ساعت قبل از تمرین
  • بلافاصله بعد از تمرین
  • نیم تا یک ساعت قبل از خواب

در هنگام بیماری معمولا تولید آرژنین کاهش می‌یابد. از طرف دیگر مقدار آرژنین تولید شده به عواملی مانند سن، جنس، سبک و عادات زندگی، تغذیه روزانه فرد و شرایط بدن فرد بستگی دارد. تولید آرژنین با افزایش سن کاهش پیدا کرده به همین دلیل افرادی که سن بالایی دارند می‌توانند از مکمل آرژنین استفاده کنند.

نتیجه‌گیری:

امروزه با توجه به افزایش تمایل افراد به استفاده از مکمل‌ها، هر روزه شاهد به بازار آمدن، انواع جدیدی از این مکمل‌ها هستیم. ال آرژنین (L-Arginine) یکی دیگر از این مکمل‌ها است که البته برای بدنسازان نامی آشنا است.

اگر در این زمینه پرسشی دارید و یا برای چگونگی و مقدار مصرف این مکمل با کارشناسان دنیای مکمل مشورت کنید.

منبع: webmd

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]