آیا آمینو انرژی چربی سوز است ؟

بیشتر افراد دلیل انتخاب ورزش و پیوستن به باشگاه‌ های بدنسازی را به دلیل کاهش وزن ، دستیابی به اندامی ایده‌ آل و عضلانی می ‌دانند. اگرچه افزایش وزن و حفظ سلامتی نیز از اهداف مهمی است که افراد به آن دست می ‌یابند ، اما باید اعتراف کرد که از بین بردن اضافه وزن همچنان اصلی ‌ترین انگیزه مردم برای ورزش محسوب می ‌شود. مکمل‌ های بدنسازی نیز در کنار فعالیت ‌های منظم ورزشی به ورزشکاران برای رسیدن به کاهش وزن و چربی ‌سوزی کمک می ‌کنند. یکی از این مکمل‌ ها آمینو انرژی ‌ها هستند. اکثر ورزشکاران سوال دارند که آیا آمینو انرژی‌ها به چربی ‌سوزی کمک می ‌کنند یا خیر؟

اصلی ترین ماده تشکیل دهنده

اصلی ‌ترین ماده تشکیل ‌دهنده آمینو انرژی ‌ها ، آمینواسیدها هستند. شناخت آمینواسیدها می ‌تواند به ما در درک عمیق ‌تری از آمینو انرژی ‌ها کمک کند و پاسخ این سوال که آیا آمینو انرژی‌ ها چربی ‌سوز هستند یا نه را برای ما روشن کند. آمینواسید ها از نیتروژن ، کربن ، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده ‌اند. بدن ما دارای ۲۰ نوع مختلف آمینواسید است و با وجود آنکه همه آمینواسیدها برای سلامتی ما مهم هستند ، تنها ۹ دسته از آنها ضروری به نظر می ‌رسند.

آمینواسد های ضروری

آمینواسیدهای ضروری عبارت اند از : لیزین ، هیستیدین ، فنیل‌ آلانین ، لیزین ، تره ‌اونین ، تریپتوفان ، لوسین ، والین و ایزولوسین. برخلاف آمینواسید های غیرضروری ، آمینواسیدهای ضروری توسط بدن تامین نمی‌ شوند و رعایت رژیم غذایی سالم می‌ تواند مقادیر کافی آنها را در اختیار ما بگذارد. آمینواسیدها به عنوان اصلی ‌ترین عنصر تشکیل‌ دهنده آمینو انرژی‌ها ، از کاتابولیسم جلوگیری می ‌کنند و در واقع اجازه نمی ‌دهند که بدن شما وارد فرآیند فروگشت و کاهش انرژی شود و به این ترتیب مانع از بین‌ رفتن بافت عضلات خواهند شد.

فواید آمینو اسید در بدنسازی چیست؟

با وجود اینکه آمینو انرژی از طریق بسیاری از مواد غذایی قابل دریافت است ، اما مکمل ‌های آمینواسیدی نقش موثرتری را ایفا می ‌کنند. این مکمل ‌ها می‌ توانند برای بدنسازان فواید زیادی داشته باشند ، از جمله تنظیم قند خون ، ریکاوری عضلات ، تقویت استقامت ، ترمیم و رشد ماهیچه ‌ها و عضله‌ سازی. تقریباً ۲۲ نوع آمینواسید وجود دارد ، اما تنها ۸ نوع از آنها ضروری و برای کارکرد بدن ضروری ‌اند. همه افراد باید این آمینواسیدهای ضروری را از طریق رژیم غذایی مصرف کنند. به عنوان توضیحات بیشتر ، در زیر به برخی از خواص مکمل‌ های آمینواسید در بدنسازی می ‌پردازیم.

1- جلوگیری از تحلیل عضلات :

تحلیل ماهیچه‌ ها می‌ تواند ناشی از عواملی مانند استراحت غیرکافی یا بیماری ‌های طولانی ‌مدت باشد. مصرف آمینو انرژی‌ها می ‌تواند روند تحلیل ماهیچه‌ ها را متوقف کند. تحقیقات نشان داده است که آمینواسید های ضروری به عنوان اصلی ‌ترین مانع در تحلیل ماهیچه ‌ها عمل می‌ کنند. به علاوه ، گنجاندن این مکمل‌ های آمینواسیدی در برنامه غذایی ورزشکاران و افراد مسن مفید است و نقش محافظتی در حفظ توده‌ های عضلانی دارند.

2- کاهش چربی :

آمینو انرژی‌ها نقش موثری در چربی سوزی ایفا می ‌کنند. این مکمل ‌ها می ‌توانند در کاهش چربی و وزن بدن مؤثر باشند. نتایج تحقیقات نشان داده‌ اند که مصرف آمینواسید ها می‌ تواند در کاهش درصد چربی بدن تاثیرگذار باشد. همچنین ، مکمل‌ های آمینواسیدی می ‌توانند به کاهش چربی‌ های شکمی در زنان یائسه کمک کنند.

این موارد نشان می ‌دهند که مصرف مکمل ‌های آمینواسید در بدنسازی می ‌تواند به ورزشکاران در دستیابی به اهدافشان کمک کرده و فواید متعددی برای سلامتی عمومی داشته باشد. آمینواسیدها به عنوان بنیانی اساسی در ساختاردهی عضلات ، بهینه ‌سازی ترمیم عضلات و کاهش چربی بدن عمل می ‌کنند. از این رو ، مکمل‌ های آمینواسیدی به عنوان یک ابزار مفید در برنامه‌ های تمرینی و تغذیه‌ ای ورزشکاران به شدت مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

بیشتر بخوانید  ورزش در ماه رمضان

۳- تسریع ریکاوری عضلات :

آمینواسیدها به بهبود عملکرد در تمرینات ورزشی کمک می ‌کنند. مصرف مکمل ‌های دارای آمینواسید شاخه ‌دار می ‌تواند در کاهش خستگی مؤثر باشد و بازیابی عضلات را تسریع ببخشد. ریکاوری پس از تمرینات ورزشی اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم ریکاوری مناسب ، بازدهی بدن برای انجام تمرینات در روز بعد کاهش می ‌یابد.

۴- افزایش رشد عضلات :

مکمل‌ های آمینواسیدی نقش موثری در حفظ و افزایش رشد عضلات ایفا می ‌کنند. بدنسازان می‌ توانند این مکمل‌ ها را در دوره ‌های افزایش حجم یا کاهش وزن مصرف کنند. در دوره‌ هایی که هدف چربی سوزی یا کاهش وزن است و تمرینات با فشار زیادی همراه هستند ، مصرف آمینواسیدها می ‌تواند از تحلیل عضلات جلوگیری کند. همچنین ، مصرف این مکمل‌ها در دوره‌های افزایش حجم عضلانی ، عضله‌ سازی و افزایش سنتز پروتئین به خصوص موثر است.

اسیدهای آمینه ضروری کمک به متابولیسم چربی

مطالعات متعددی فواید چربی سوزی گروهی خاص از اسیدهای آمینه ضروری را تایید می کنند که به نام اسیدهای آمینه شاخه‌دار یا BCAA شناخته می ‌شوند ؛ این اسیدهای آمینه شامل لوسین ، ایزولوسین و والین هستند. تحقیقات نشان داده ‌اند که زمانی که مکمل BCAA با تمرینات مقاومتی ترکیب می ‌شوند ، درصد چربی بدن نسبت به مصرف پروتئین وی یا نوشیدنی‌ های ورزشی به میزان بیشتری کاهش می ‌یابد. تحقیقات جدیدتر نیز نشان می دهد که مکمل‌های BCAA به تنهایی می ‌توانند فرآیند چربی سوزی را انجام دهند و تمام اسیدهای آمینه ضروری باید برای افزایش حداکثر کارایی و افزایش میزان کاهش چربی مصرف شوند.

بهبود درحین تمرین ‌های ورزشی

آمینواسید ها می ‌توانند عملکرد شما در حین تمرین ‌های ورزشی را بهبود بخشند. آمینواسید های شاخه ‌دار به عنوان یکی از اجزای اساسی تشکیل ‌دهنده آمینو انرژی‌ها ، به طور قابل توجهی خستگی را کاهش داده ، عملکرد ورزشکاران را بهبود می‌ بخشند . تحقیقات انجام ‌شده با مشارکت ۱۶ ورزشکار آموزش ‌دیده نشان می ‌دهد که مصرف مکمل ‌های حاوی آمینواسیدهای شاخه ‌دار تأثیر مثبتی بر بهبود عملکرد فیزیکی و تسریع در بازیابی عضلات پس از تمرینات ورزشی دارند. همچنین تحقیقات نشان داده‌ اند که مصرف روزانه ۴ گرم لوسین به مدت ۱۲ هفته می ‌تواند عملکرد ورزشکاران آماتور را نیز بهبود بخشد.

اسیدهای آمینه ضروری باعث ایجاد توده عضلانی

هرچه توده عضلانی بدن شما بیشتر باشد ، میزان سوزاندن کالری و چربی نیز افزایش می‌ یابد. اسید های آمینه ضروری نقش اساسی در ساختاردهی و حفظ ماهیچه‌ های اسکلتی دارند ، که به چربی سوزی کمک می ‌کنند. مصرف روزانه 6 گرم از این آمینو اسیدهای ضروری قبل ، حین و بعد از تمرینات مقاومتی می ‌تواند فرآیند ساخت پروتئین ماهیچه‌ ها را تحریک کرده و ترکیب بدنی را بهبود بخشد. در واقع ، تحقیقات نشان می دهد که افزودن کربوهیدرات یا اسیدهای آمینه غیر ضروری به تنهایی تاثیری در افزایش عضله ندارد. بنابراین ، اگر شما آماده به دنبال راهکاری برای چربی سوزی هستید ، توصیه می ‌شود که برنامه تمرینی و تغذیه ‌ای خود را با مصرف مکمل‌ های آمینو اسیدی معتبر که برای افزایش عملکرد ورزشی از طریق افزایش حداکثر قدرت بدنی و استقامت بهبود می ‌دهند ، ادامه دهید.

پس پاسخ این پرسش که آیا آمینو انرژی چربی سوز میباشد؟ مثبت خواهد بود. مهم ‌ترین منابع آمینو اسیدها پروتئین‌ های حیوانی مانند گوشت ، تخم مرغ و مرغ هستند. هنگامی که هر کدام از ما پروتئین مصرف می ‌کنیم ، این پروتئین شکسته شده و به آمینو اسید تبدیل می ‌شود که به بدن ما در بسیاری از فرآیندهای مهم و حیاتی کمک می ‌کند. از جمله این فرآیند ها می ‌توان به ساختاردهی عضلات و تنظیم سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 1 میانگین امتیازها: 5]