پروتئین کازئین و پروتئین وی چه تفاوتی دارند ؟

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی و شباهت این دو نوع مکمل پروتئینی در این مقاله بررسی خواهد شد. هر دو نوع کازئین و وی مکمل‌های پروتئینی هستند که تولید کنندگان آن‌ها را به فرم و شکل پودر تولید می‌کنند. مصرف کنندگان معمولا این پودرها را با نوشیدنی‌ها مخلوط می‌کنند یا گاهی اوقات آن‌ها را با غذاهای دیگر ترکیب می‌کنند. راهنمای نهایی برای درک تفاوت بین پروتئین کازئین و وی، آگاهی از مزایای آن‌ها و نحوه مصرف این دو نوع پروتئین است.

پروتئین یک جزء ضروری برای تامین نیازهای اندام‌های مختلف بدن است که باید در مصرف روزانه ما گنجانده شود. مصرف پروتئین کافی ممکن است به کاهش مصرف بیش از حد کالری کمک کند. در حالی که همیشه راهکار ایده‌آل برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن، مصرف غذاها است، اما ممکن است یک ورزشکار برای افزایش حجم عضلات و ماهیچه‌های خود و کالری سوزی؛ به مکمل پروتئینی نیاز داشته باشد.

پروتئین کازئین چیست؟

کازئین نوعی از پروتئین است که در شیر وجود دارد که شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است. مقدار پروتئین کازئین در شیر حدود ۸۰٪ است. پس از مصرف، کازئین هضم شده و بسیار آهسته جذب می‌شود. از این رو کازئین، پروتئین آهسته یا پروتئین جذب کننده آهسته نامیده می‌شود.
این میزان جذب آهسته کمک می‌کند تا به آرامی اسیدهای آمینه را آزاد کند و آن‌ها را پس از ۳-۴ ساعت در دسترس قرار دهد. گاهی اوقات از پروتئین کازئین به عنوان یک مکمل پیش از تمرین نیز استفاده می‌شود. هم‌چنین غذاهایی که دارای پروتئین بالا هستند می‌توانند برای مدت زمان طولانی سیری را فراهم کنند. اما برخی از مردم به ویژه ورزشکاران انتخاب می‌کنند که با خرید مکمل کازئین یا دیگر مکمل‌های پروتئینی به تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود کمک نمایند.

پروتئین وی چیست؟

وی هم‌چنین پروتئینی است که از شیر می‌آید و شامل تمام اسیدهای آمینه ضروری است. در حالی که کازئین ۸۰ درصد از پروتئین شیر را تشکیل می‌دهد، ۲۰ درصد بقیه از وی است. Whey نسبت به کازئین سریع‌تر جذب می‌شود و به عنوان “پروتئین سریع” یا “سریع جذب” شناخته می‌شود.
این ترکیب در جریان خون تا ۹۰ دقیقه در دسترس است. پروتئین وی کنسانتره یک مکمل پروتئینی است که سریع عمل می‌کند، زیرا بدن شما می‌تواند اسیدهای آمینه ضروری و پروتئین‌های لبنی را در حدود بیست دقیقه جذب کند. مخلوط کردن پودر وی با مایعات نسبت به پروتئین کازئین راحت‌تر است و مصرف کنندگان معمولا بیش‌تر از پروتئین وی استفاده می‌کنند چرا که بافت و طعم بهتری دارد.

شباهت پروتئین کازئین و پروتئین وی

کازئین و وی هر دو از شیر بدست می آیند

کازئین و وی دو نوع پروتئین موجود در شیر گاو هستند که ۸۰٪ و ۲۰٪ پروتئین شیر را تشکیل می‌دهند. آن‌ها پروتئین‌های با کیفیت بالا به شمار می‌آیند، زیرا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری هستند که باید از غذا دریافت کنید و بدن نمی‌تواند آن‌ها را بسازد.
علاوه بر این، این پروتئین‌ها به راحتی هضم و جذب می‌شوند. هر دو کازئین و وی جزو تولیدات فرعی محصولات پنیر هستند. در طول ساخت پنیر، آنزیم‌های خاص یا اسیدها به شیر گرم اضافه می‌شوند. این آنزیم‌ها یا اسیدها باعث می‌شود کازئین در شیر منعقد شده و جامد شود و یک ماده مایع باقی بماند. این ماده مایع، پروتئین وی است که پس از آن شستشو داده می‌شود و برای ایجاد شکل و فرم پودر شده برای استفاده در محصولات غذایی یا مکمل‌های غذایی، خشک می‌شود.

 

شباهت پروتئین کازئین و پروتئین وی

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی

  • پروتئین کازئین کند تر از پروتئین وی جذب می شود

تفاوت این پروتئین‌ها در این است که چگونه بدن  آن‌ها را جذب می‌کند. بدن شما پروتئین را به مولکول‌های کوچک به نام اسیدهای آمینه تقسیم می‌کند که در جریان خونتان گردش می‌کنند تا زمانی که جذب شوند. سطوح این اسیدهای آمینه در خون شما به مدت چهار تا پنج ساعت پس از مصرف کازئین، اما تنها ۹۰ دقیقه پس از مصرف وی، در خون شما افزایش می‌یابد. این به این دلیل است که دو پروتئین با میزان‌های مختلف هضم می‌شوند.
بنابراین، پروتئین کازئین به صورت آهسته و پایدار اسیدهای آمینه را برای بدن شما تامین می‌کند، از این رو ایده‌آل‌ترین زمان مصرف پروتئین کازئین قبل از خواب است. از سوی دیگر، به دلیل این‌که هضم و جذب پروتئین وی در بدن بسیار سریع‌تر است، مصرف آن در زمان تمرین بسیار بهتر است
.

  • پروتئین وی برای عضله سازی زودتر از کازئین عمل می کند
بیشتر بخوانید  معرفی آمینو اسید

مصرف پروتئین وی در زمان تمرین مناسب‌تر از مصرف پروتئین کازئین است. زیرا به سرعت جذب می‌شود و اسیدهای آمینه بیش‌تری تامین می‌کند. این شامل لوسین، ایزولوسین و والین، بیش‌تر اسید آمینه‌های زنجیره‌ای شاخه‌دار (BCAAs) است، در حالی که کازئین حاوی قسمت بیش‌تری از اسیدهای آمینه هیستیدین، متیونین و فنیل آلانین است.
در حالی که تمام اسیدهای آمینه ضروری برای ساخت عضلات مهم هستند، لوسین یکی از آن‌ها است که این روند را تسریع می‌کند. به این دلیل که سطح آمینو اسید لوسین در پروتئین وی نسبت به پروتئین کازئین بیش‌تر است؛ پروتئین وی بیشتر باعث ایجاد سنتز پروتئین عضلانی می‌شود – فرایندی که در آن عضلات رشد می‌کنند – به ویژه هنگامی که در زمان تمرینات مصرف شود.

 

تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی | داروخانه دکتر فراهانی

مواد تشکیل دهنده پروتئین کازئین

کازئین شامل چندین پپتیدهای زیست فعال است که نشان داده شده به نفع سیستم‌های ایمنی بدن و دستگاه گوارش فعالیت می‌کند. برخی از پپتیدهای زیستی موجود در کازئین نیز با کاهش فشار خون و کاهش تشکیل لخته‌های خون، به قلب شما کمک می‌کنند. این پپتیدها به طور مشابه به مهارکننده‌های آنزیم آنژیوتانسین تبدیل می‌شوند، یک طبقه از داروهایی که معمولا برای کنترل فشار خون تجویز می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین به مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر متصل می‌شوند و هضم پذیری آن‌ها را در معده شما بهبود می‌بخشد.

مواد تشکیل دهنده پروتئین وی

پروتئین وی حاوی تعدادی از پروتئین‌های فعال به نام ایمونوگلوبولین‌هایی است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند. ایمونوگلوبولین‌هایی که در پروتئین وی شناخته شده‌اند؛ دارای خواص ضد میکروبی هستند و باعث کاهش رشد میکروب‌های مضر مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند.
مطالعات بر روی حیوانات نیز نشان داده است که این پروتئین‌ها اثرات آنتی اکسیدانی را اعمال می‌کنند و مانع رشد تومورها و سرطان می‌شوند. علاوه بر این، برخی از ایمونوگلوبولین‌ها مواد مغذی مهم را حمل می‌کنند – مانند ویتامین A – که جذب سایر مواد مغذی مانند آهن را افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری:

در این مقاله  تفاوت پروتئین کازئین و پروتئین وی پرداختیم. هر دوی این پروتئین‌ها از شیر به وجود می‌آیند. این دو پروتئین در زمان هضم متفاوت هستند – هضم کازئین آرام‌تر است، مناسب برای قبل از خواب، در حالی که وی به سرعت هضم می‌شود و مناسب در زمان تمرینات و عضله‌سازی. هر دو دارای ترکیبات مختلف زیست فعال هستند که ممکن است قدرت سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهند و مزایای دیگری را ارائه دهند. مهم‌تر از همه، به یاد داشته باشید که مصرف روزانه پروتئین به صورت کلی بیش‌ترین اهمیت را دارد. گفتنی است در حالی که کازئین و وی تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارند، هر کدام نقش مهمی در بدن شما دارند و مزایای سلامتی زیادی را ارائه می‌دهند.

اگر هنوز در انتخاب این دو مکمل تردید دارید پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره رایگان کارشناسان دنیای مکمل استفاده کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی جناب آقای شهریار نعمتی با ما تماس بگیرید.

منبع: healthline

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 1 میانگین امتیازها: 1]