ورزش در ماه رمضان خوب است یا بد؟

بدون شک تاکنون برای شما هم این سوال پیش‌ آمده که آیا ورزش کردن در ماه رمضان خوب است یا بد؟ اگر خوب است چه سودی به همراه دارد و اگر بد است ممکن است چه خطراتی شما را تهیدید کند؟ روزه گرفتن می‌تواند باعث تحلیل عضلات شما شود؛ اما در صورتی که ورزش کنید و تغدیه اصولی داشته باشید، دیگر نیازی به نگرانی نیست و سلامتی و تناسب اندام شما در این ماه نیز حفظ می‌شود.

ما در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم که چطور و در چه زمانی ورزش کنیم و تمرینات بدنسازی انجام دهیم تا در پایان ماه رمضان از خودمان راضی باشیم.

چرا در ماه رمضان چاق می‌شویم؟

اگر قصد شما لاغری است، توصیه می‌کنیم که ورزش و بدنسازی در ماه رمضان را فراموش نکنید؛ چراکه همانطور که گفتیم با کاهش عضلات، متابولیسم بدن کم می‌شود، دچار استپ وزنی می‌شوید و کم کم شروع به ذخیره چربی می‌کنید. بخاطر همین است که بعضی از افراد با وجود روزه گرفتن و کاهش وعده‌ها، بعد از پایان ماه رمضان چاق‌تر می‌شوند.

چرا در ماه رمضان چاق می‌شویم؟

فواید ورزش در ماه رمضان

ورزش و بدنسازی در ماه رمضان نه تنها با روزه گرفتن منافاتی ندارد بلکه اگر اصولی انجام شوند می‌توانند فواید زیادی به همراه داشته باشند.

  • کاهش مشکلات گوارشی و کاهش استرس:
    تحقیقات نشان می‌دهد که انجام ورزش با تنظیم هورمون‌ها، استرس را در افراد کم‌تر می‌کند و مشکلات گوارشی را نیز کاهش می‌دهد.
  • تقویت سیستم ایمنی:
    ورزش کردن یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و در ماه رمضان به علت تغییر سبک زندگی، به هم خوردن خواب، کاهش وعده‌ها، دهیدراته شدن بدن ( کم آبی) و…. ممکن است که سیستم ایمنی در معرض ضعیف شدن قرار گیرد و احتمال ابتلا به بیماری بالاتر رود و انجام ورزش در ماه رمضان می‌تواند از ضعف سیستم ایمنی بدن جلوگیری کند.
  • کاهش درصد چربی:
    با حفظ عضلات و متابولیسم بدن، چربی سوزی بالاتر می‌رود و اتفاقا فرصت مناسبی برای لاغری و تناسب اندام است؛ چرا که رعایت رژیم در این ماه راحت‌تر است.

  • خواب عمیق‌تر:
    ورزش کردن باعث می‌شود خسته شوید و خواب راحت‌تر و عمیق‌تری داشته باشید. خواب با کیفیت هم شادابی را بیشتر می‌کند و هم برای تناسب اندام شما مفید است.

فواید ورزش در ماه رمضان خواب عمیق‌تر

بهترین ورزش در ماه رمضان

ورزش‌های کم شدت، کششی، یوگا، پیلاتس، تمرین با کش و دمبل، تمرین بدنسازی (با وزنه سبک) بهترین تمرین‌ها برای این ماه هستند و تمرینات پر شدت و هوازی که آب بدن شما را کم می‌کند، گزینه‌های مناسبی نیستند؛ چرا که وقتی که روزه هستید، بدن شما آب کافی دریافت نمی‌کند و دچار کم آبی می‌شود.

نکات کلی ورزش در ماه رمضان | در ماه رمضان چگونه ورزش کنیم؟

برای اینکه بهترین نتیجه را از ورزش در ماه رمضان بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم که به نکات زیر توجه کنید.

  • تمرینات هوازی را کم کنید!
    در این ماه، بدن کم آب‌تر از ایام دیگر سال است. پس ورزش‌هایی را انتخاب کنید که انجام آن‌ها باعث تعریق زیادی نمی‌شود. بنابراین تمرینات قدرتی و کششی برای این ماه مناسب‌تر از ورزش هوازی است.
  • مدت زمان تمرین‌تان را کم کنید!
    بهتر است فشار زیادی به خود نیاورید و هر جلسه‌ی ورزشی شما نیم ساعت الی یک ساعت باشد. همیشه زیاد ورزش کردن به معنی لاغرتر شدن نیست. گاهی باعث عضله سوزی می‌شود که این عامل دشمن تناسب اندام شماست.
  • ترجیحا بعد از افطار ورزش کنید!
    برای بازدهی بیشتر و جلوگیری از سرگیجه، بهتر است، زمانی که روزه هستید، ورزش نکنید و انجام تمرینات خود را به بعد از افطار موکول کنید.
  • وعده افطار را سبک میل کنید!
    اگر قصد ورزش کردن دارید باید وعده افطار را سبک بخورید. در غیر این صورت سنگین می‌شوید و توانایی انجام تمرینات خود را ندارید.

رژیم ماه رمضان

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

مسلما انجام فعالیت بدنی بعد از افطار منطقی‌تر و بهتر است؛ چرا که بدن در این زمان انرژی کافی دارد و خطر افت فشار، افت قند خون،‌ سرگیجه و… کمتر است. همچنین بعد از افطار می‌توانید حین ورزش، آب بنوشید. به طور کلی بر اساس نوع ورزش و هدف شما از ورزش می‌توانیم بهترین زمان ورزش در ماه رمضان را بررسی کنیم.

  • ورزش بعد از سحر
    در این زمان انرژی کافی برای ورزش وجود دارد. احتمال سرگیجه و افت قند و فشار نیز کم است. هم‌چنین ورزش بعد از سحر برای شادابی و بهره‌وری از فواید ورزش مناسب‌تر خواهد بود.

    نکات انجام ورزش بعد از سحر

    حداقل دو ساعت از وعده سحر گذشته باشد که معده پر نباشد؛
    ورزش در ماه رمضان و بعد از سحر باید با شدت پایین باشد؛ چرا که تشنگی و افت انرژی تا زمان افطار بیشتر می‌شود؛
    تمرینات سبک و کمتر از یک ساعت باشد.
  • ورزش قبل از افطار
    در این زمان سطح انرژی خیلی پایین است و طبیعتا احتمال سرگیجه و افت فشار نیز زیاد هست. ورزش در این زمان می‌تواند بیش‌تر برای چربی‌سوزی مفید باشد.

    نکات ورزش قبل از افطار
    ۴۰ دقیقه به افطار زمان مناسبی برای انجام ورزش در ماه رمضان است؛

    بلافاصله بعد از اتمام ورزش، وعده افطار خورده شود.

  • ورزش بعد از افطار
    در این زمان سطح انرژی خیلی مناسب و ایده‌آل‌ترین زمان ورزش در ماه رمضان است. ورزش بعد از افطار هم برای چربی سوزی و هم برای حفظ عضلات مناسب خواهد بود.

    نکات ورزش بعد از افطار
    بهترین کار این است که وعده افطار را به دو قسمت افطار و شام تقسیم و شام را یک ساعت بعد از افطار میل کنید؛

    ورزش را دو ساعت بعد از شام انجام دهید؛
    بعد از ورزش نیز یک میان وعده‌ کوچک میل کنید.

بیشتر بخوانید  تغذیه بدنسازی

بدنسازی در ماه رمضان (workout in ramadan)

اگر شما بدنسازی کار می‌کنید، به خوبی می‌دانید که بدنسازی در ماه رمضان با ماه‌های دیگر متفاوت است. بنابراین باید با توجه به شرایط‌تان در این ماه برنامه تمرینی خود را تغییر دهید و برنامه‌ای متناسب با ماه رمضان طراحی کنید. برای انجام بدنسازی به نکات زیر توجه کنید و آن‌ها را به کار ببندید.

  • به طور کلی برای انجام ورزش در ماه رمضان، بهتر است که بعد از افطار وزنه بزنید.
  • در صورت امکان دو ساعت بعد از افطار بدنسازی کار کنبد.
  • بدنسازی با شکم خالی بازده چندان خوبی ندارد.
  • پس دو الی سه ساعت بعد از افطار و شام، ورزش خود را انجام دهید.

 

زمان مناسب ورزش

برنامه ورزش در ماه رمضان برای لاغری

بعد از افطار ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهید، اگر زمان کم‌تری دارید می‌توانید به جای ورزش‌های هوازی، سراغ دو سرعتی بروید. در روزهایی که ورزش‌های هوازی دارید چای سبز، چای اولانگ و قهوه را فراموش نکنید.
اگر ورزش‌ قدرتی انجام می‌دهید، وعده افطار را سبک بخورید. کمی صبر کنید و بعد یک وعده دیگر مانند سینه مرغ، ماهی سالمون، برنج قهوه‌ای، سبزیجات، سیب زمینی شیرین، سالاد یا سبزیجات بخارپز بخورید.
بعد از افطار میزان زیادی آب بنوشید و بعد از آن به باشگاه بروید و یا در خانه تمرینات قدرتی انجام دهید. بعد از ورزش یک شِیک مغذی و مقدار زیادی آب بخورید. بعد از آن ۴۵ دقیقه استراحت کنید یا بخوابید. سپس می‌توانید به کارهای روزانه خود برسید.

چگونه مشکلات احتمالی کم‌آبی حاصل از ورزش در ماه رمضان را کم کنیم؟

هرچند ورزش‌دوستان و ورزشکاران ممکن است در ماه رمضان با مشکلاتی از جمله کم‌آبی روبه‌رو شوند، اما برای رویارویی با این مشکلات راهکارهای زیر بسیار مفید است:

  • داشتن یک برنامه غذایی غنی برای تامین انرژی مورد نیاز
  • استفاده به موقع و به اندازه از آب؛ تغییر زمانی در برنامه‌های ورزشی
  • نوشیدن آب فراوان برای افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند
  • جلوگیری از مصرف مواد غذایی که سبب از دست رفتن آب بدن می شود

نتیجه‌گیری:

ورزش در ماه رمضان برای حفظ تناسب اندام و عضلات و جلوگیری از چاقی، مفید است. تمرینات کششی و قدرتی نسبت به تمرینات هوازی برای این ماه مناسب‌تر است زیرا تعریق کمی دارند.
برای انجام ورزش و بدنسازی در ماه رمضان باید نکات مختلفی که در مطلب آمده را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از ورزش خود بگیرید و دچار افت فشار و کم آبی نشوید.
اگر برای انتخاب یک برنامه ورزشی و بدنسازی برای ماه رمضان دچار تردید هستید، کارشناسان ما در دنیای مکمل همراه شما خواهند بود و می‌توانید بدون دغدغه طبق نظر مربی، تمرینات خود را در خانه یا باشگاه انجام دهید.

منبع: puregym

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]