اچ ام بی (HMB) چیست؟

مکمل اچ ام بی (HMB) یکی از مکمل‌های قوی و تأیید شده‌ای است که به‌خاطر محتویاتی که دارد عملکرد بدنسازان را بهبود بخشیده و با رقابت کمی، پشت سر مکمل کراتین قرار دارد.
اما جالب است بدانیم این اسم عجیب و غریب برای این مکمل از کجا آمده است! اسم این مکمل مخفف بتا-هیدروکسی بتا-متیل بوتیریک بوده که یک «متابولیت آمینو اسید لوسین» است. بنابراین ساده‌ترین تعریفی که می‌توانیم داشته باشیم این است که مولکول اچ ام بی به‌دست آمده از تحقیقات دانشمندان و متخصصان تغذیه روی لوسین است.
علت اصلی‌ این‌که علاقه‌مندان به ورزش، به سراغ مکمل اچ ام بی می‌روند، افزایش رشد عضلانی، استقامت، سرعت ریکاوری، افزایش قدرت و کاهش عضله‌سوزی است.

فواید مصرف مکمل اچ ام بی:

  • افزایش در توده عصلانی
  • افزایش قدرت
  • کاهش آسیب عضلانی
  • افزایش در عملکرد هوازی و بی هوازی
  • افزایش در توده خالص بدنی
  • افزایش سرعت ریکاوری عضلات
  • ممانعت از سارکوپنی (کاهش عضله ناشی از افزایش سن)

 

 

مکمل اچ ام بی (HMB) چیست؟

 

نگرانی‌ها و عوارض جانبی مصرف این مکمل:

گرچه این مکمل جدید است و برای تصمیم‌گیری نیازمند مطالعات بیش‌تری هستیم اما شواهد فعلی نشان می‌دهند که مصرف مکمل بتاهیدروکسی بتامتیل بوتیرات در بازه زمانی کوتاه مدت(8 هفته) هیچ عارضه‌ای را ایجاد نمی‌کند و آسیبی به قلب، کبد و کلیه نمی‌زند.

سایر مطالعات نشان می‌دهند مصرف اچ ام بی در دوز تعیین شده تا یکسال مشکلی ایجاد نمی‌کند. هم‌چنین هنوز در مطالعات برای این مکمل تداخلات دارویی خاصی مطرح نشده است.

طریقه و زمان مصرف HMB:

بهتر است این مکمل را بعد از وعده‌های غذایی یا قبل از تمرین میل کنید، زیرا جذب آن بعد از وعده‌های غذایی کندتر شده و مدت زمان بیش‌تری در دسترس عضلات قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  معرفی مکمل پمپ

حالا که قدرت حفاظت از عضلات توسط اچ ام بی تأیید شد، برای این‌که بتوانید عضلات خود را گارانتی کرده و عضله‌سوزی را تا حد قابل توجهی کاهش دهید، باید روزانه ۱ تا ۳ گرم مکمل اچ ام بی مصرف کنید.
اگر مکمل شما به شکل کپسول یا قرص است مصرف روزانه برای هر ورزشکار ۴ یا ۵ کپسول است که در روزهای تمرین ۳ عدد کپسول ۶۰ دقیقه قبل از تمرین و در ادامه ۲ عدد بلافاصله بعد از تمرین میل کنید. در روزهای دیگر نیز ۳ عدد کپسول ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه و ۲ عدد ۳۰ دقیقه قبل از نهار میل کنید.

نکته مهم: دقت داشته باشید که کپسول یا قرص‌ها را با مقدار زیادی آب میل کنید.

نتیجه‌گیری:

اچ ام بی HMB یا بتا هیدروکسی بتا متیل بوتیرات محصول تجزیه شیمیایی آمینواسید لوسین است که به طور طبیعی نیز در کبد تولید می‌شود و یک مکمل بسیار قدرتمند بوده و پس از کراتین، پرمصرف‌ترین محصول بدنسازی به شمار می‌رود. 
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این ماده با کاهش تجزیه پروتئین سلول و فراهم آوردن پیش سازهای سنتز کلسترول غشای سلول موجب حفظ و بهبود توده عضلانی می‌شود.

اگر هنوز در انتخاب مکمل تردید دارید پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره رایگان کارشناسان دنیای مکمل استفاده کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی جناب آقای شهریار نعمتی با ما تماس بگیرید.

 

منبع: bodybuilding ، blonyx.com

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]