ال کارنیتین (L-Carnitine) چیست؟

ال کارنیتین (L-Carnitine) یکی از مشقات آمینواسید در بدن است که به حفظ سلامت ارگان‌های مختلفی از جمله قلب و مغز کمک می‌کند. بسیاری از افراد بر این عقیده هستند که این ماده به افزایش متابولیسم بدن و کاهش چربی کمک می‌کند و از این رو مکمل ال کارنیتین بسیار محبوب است.

کارنیتین انواع مختلفی دارد که ال کارنیتین تنها یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. L-carnitine از مشتقات اسیدهای آمینه است یعنی چندین آمینو اسید با یکدیگر ترکیب شده و این ماده را به وجود می‌آورند. اسیدهای آمینه در ترکیب با هم پروتئین‌هایی را به وجود می‌آورند که عملکردهای مهمی را در بدن ایفا می‌کنند. کارنیتین به بدن کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را تجزیه کرده و جهت تقویت سلول‌ها آنها را به انرژی تبدیل نماید.

ال کارنیتین یک ماده مغذی ضروری است و به مقدار کافی در بدن تولید می‌شود اما اگر به هر دلیل در بدن شخصی به مقدار کافی وجود نداشته باشد از طریق مصرف مواد غذایی یا مکمل ال-کارنیتین باید آن را برای بدن تامین کرد. یکی از محبوب‌ترین انواع مکمل ال کارنیتین، ال کارنیتین مایع است که جذب فوق‌العاده‌ای در بدن دارد. در بدن انسان کبد و کلیه‌ها از ترکیب دو آمینو اسید به نام‌های لیزین و متیونین، ال کارنیتین را به دست می‌آورند. کلیه‌ها هم‌چنین این قابلیت را دارند که L-Carnitine را جهت استفاده‌های بعدی ذخیره نمایند و مقدار اضافی را نیز از طریق جریان ادرار دفع کنند.

فواید مصرف مکمل ال کارنیتین:

  • موثر در کاهش وزن:
    از آنجایی‌که ال-کارنیتین به انتقال اسیدهای چرب به سلول‌ها کمک می‌کند تا انرژی تولید شود، این احتمال به وجود می‌آید که ممکن است در افزایش توانایی بدن در سوزاندن چربی‌ها و کاهش وزن نیز موثر باشد. با این حال باید به این نکته توجه داشت که بدن انسان بسیار پیچیده است و این مسئله از جهات مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرد. تاکنون تحقیقات زیادی در مورد تاثیر ال کارنیتین روی لاغری صورت گرفته و نتایج مختلفی حاصل شده است. اما بیش‌تر این تحقیقات نشان داده‌اند که با مصرف مکمل ال کارنیتین در کنار ورزش می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

  • حفظ سلامت مغز:
    بدون شک یکی از مهم‌ترین فواید مصرف ال کارنیتین مربوط به تاثیر آن روی مغز به عنوان اصلی‌ترین ارگان بدن است. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که ال کارنیتین می‌تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند و از کاهش عملکرد مغز که مرتبط با سن است پیشگیری به عمل آورد. به زبان ساده‌تر با استفاده از مکمل ال کارنیتین می‌توان از برور آلزایمر جلوگیری کرده و حتی حافظه را نیز تقویت نمود. ال کارنیتین از مغز در برابر آسیب‌های سلولی محافظت می‌کند.

 

  • حفظ سلامت قلب:
    برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف ال کارنیتین می‌تواند در کاهش فشار خون و میزان التهاب در بدن موثر بوده و در نتیجه به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف روزانه ۲ گرم استیل ال کارنیتین می‌تواند تفاوت فاحشی در کاهش فشار خون داشته باشد. هم‌چنین مصرف L-carnitine در بیماران مبتلا به اختلالات شدید قلبی می‌تواند بیماری عروق کرونر قلب و نارسایی مزمن قلبی را بهبود دهد. برخی دیگر از تحقیقات نیز نشان داده‌اند که احتمال بروز بیماری‌های قلبی و هم‌چنین مرگ و میر در افرادی که از مکمل ال کارنیتن استفاده می‌کنند، به مراتب کم‌تر است.

 

  • بهبود عملکرد ورزشی در ورزشکاران:
    ال کارنیتین بیش از هر قشری مورد استفاده ورزشکاران قرار می‌گیرد. مطالعات مختلف در مورد اثر ال کارنیتین در بهبود عملکرد ورزشی نتایج مختلفی را حاصل کرده است اما به طور کلی می‌توان گفت که این مکمل مزایای زیر را به همراه دارد:
    • ریکاوری پس از انجام تمرینات ورزشی را بهبود می‌بخشد.
    • اکسیژن‌رسانی به عضلات را افزایش می‌دهد.
    • جریان خون و تولید نیتریک اکسید را افزایش داده و توان فیزیکی را بیشتر می‌کند.
    • احساس خستگی پس از ورزش را کاهش می‌دهد.
    • درد عضلات پس از ورزش را کم می‌کند.
    • تولید گلبول قرمز را در بدن بیش‌تر کرده و در نتیجه اکسیژن بیشتری در اختیار سلول‌ها قرار می‌گیرد.

 

مکمل ال کارنیتین (L-Carnitine)

 

  • کمک به درمان دیابت:
    مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهند که ال کارنیتین به کاهش علایم مرتبط با بیماری دیابت کمک می‌کند. به همین دلیل این افراد با صلاحدید پزشک باید استفاده از این مکمل را شروع کنند.

 

  • تاثیر در درمان سرطان:
    یکی دیگر از فواید مصرف L-Carnitine مربوط به بیماران سرطانی است. درمان‌هایی هم‌چون شیمی‌درمانی که اغلب برای بهبود سرطان استفاده می‌شوند، ممکن است منجر به کاهش سطح طبیعی ال کارنیتین در بدن شوند. در این موارد می‌توان با استفاده از این مکمل به کاهش علائمی مانند ضعف و خستگی کمک کرد. در حال حاضر محققان در حال مطالعه هستند تا احتمالا بتوانند از آن به عنوان راهی احتمالی برای جلوگیری از آسیب بافتی ناشی از شیمی درمانی بهره بگیرند اما هنوز به تحقیقات جامع‌تری نیاز دارند.
بیشتر بخوانید  بهترین چربی‌سوزها و عضله‌سازها

 

  • خواص بسیار برای کلیه‌ها و کبد:
    در ابتدای مقاله اشاره کردیم که ال کارنیتین در کبد و کلیه تولید می‌شود. بنابراین هر نوع اختلال در این اندام‌ها ممکن است منجر به کمبود ال کارنیتین در بدن شود. از این رو پزشکان معمولا در این موارد برای حمایت از عملکرد کلیه و کبد این مکمل را تجویز می‌کنند تا از کمبود این ماده در بدن جلوگیری شود.

نگرانی‌ها و عوارض جانبی مصرف این مکمل:

فواید مصرف این مکمل را برشمردیم و حالا بد نیست در مورد عوارض احتمالی آن نیز توضیحاتی را ارائه دهیم. اکثر افراد با خوردن ال کارنیتین دچار هیچ نوع عارضه‌ای نمی‌شوند به خصوص اگر در مقادیر مناسب از آن استفاده کرده باشند اما برخی نیز دچار عوارض گوارشی می‌شوند. مثل:

  • معده درد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

در کنار این عوارض جالب است به این نکته نیز اشاره کنیم که بعضی از افراد با خوردن این مکمل از بوی بد بدن خود یا افرادی که این مکمل را مصرف کرده‌اند، شکایت می‌کنند. این بو شبیه به بوی ماهی است که ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد اما نشانگر هیچ نوع خطری برای سلامتی نیست همان‌طور که گفته شد اگر تا ۲ گرم در روز از L-Carnitine استفاده شود، معمولا هیچ عارضه‌ای ایجاد نخواهد شد.

مکمل ال کارنیتین

طریقه و زمان مصرف L-Carnitine:

به منظور کاهش وزن می‌توان روزانه ۲ تا ۴ گرم ال کارنیتین را مورد مصرف قرار داد اما بهتر است این مقدار در ۲ یا ۳ نوبت استفاده شود.
۲ گرم از این ماده حدودا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز است؛ پس اگر شما مثلا از کپسول ۱۰۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین استفاده می‌کنید، لازم است تا ۲ بار در روز آن را بخورید تا به کاهش وزن شما کمک شود. فراموش نکنید که در روزهای استراحت که تمرین ورزشی ندارید، نیز باید این مکمل را مورد استفاده قرار دهید. مصرف همزمان این مکمل و CLA نیز در لاغری می‌تواند بسیار مفید باشد.

در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که بهترین نتیجه از خوردن این مکمل زمانی دریافت می‌شود که ۳۰ تا ۴۰ گرم کربوهیدرات نیز همزمان با خوردن آن مورد مصرف قرار گیرد. کربوهیدرات‌ها سطح انسولین را افزایش می‌دهند و برای این‌که ال کارنیتین وارد سلول‌های عضلانی شود، سطح انسولین باید بالا برود. مصرف ال کارنیتین در هنگام بالا رفتن انسولین به رساندن گلوکز بیش‌تر به سلول‌های عضلانی کمک کرده و در نتیجه به افزایش انرژی و بهبود عملکرد در تمرینات ورزشی کمک می‌کند.

برای این‌که نحوه مصرف ال کارنیتین برای لاغری را به خوبی بدانید لازم است تا با بهترین زمان استفاده از آن نیز آشنا شوید تا به این ترتیب بتوانید به کاهش وزن ایده‌آل خود بهتر نزدیک شوید. ال کارنیتین به ویژه اگر به صورت مایع مورد مصرف قرار گیرد، جذب سریعی در بدن دارد. از این رو صبح زود یا یک ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی بهترین زمان برای مصرف آن است. اگر هدف شما صرفا چربی‌سوزی است، بهتر است این مکمل را همراه با دیگر مکمل‌های چربی‌سوز در میان‌وعده‌های غذایی مصرف نمایید. البته در این زمینه حتما نظر مربی ورزشی خود را نیز جویا شوید.

نتیجه‌گیری:

مکمل L-Carnitine یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های بدنسازی در میان ورزشکاران است که کمک به لاغری و چربی‌سوزی یکی از مهم‌ترین مزایای مصرف آن به شمار می‌آید.
این مکمل نه تنها برای ورزشکاران مفید است بلکه از بسیاری از جنبه‌های سلامتی نیز قابل توجه بوده و مزایای چشمگیری را عاید می‌کند. مثلا مغز و قلب با مصرف این مکمل می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند. هم‌چمین استفاده از این مکمل برای سالمندان بسیار مفید است زیرا از بروز مشکلات حافظه، خستگی و ضعف عضلانی جلوگیری به عمل می‌آورد. به علاوه کسانی که از بیماری سیروز کبدی و یا بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند باید با صلاحدید پزشک استفاده از این مکمل را شروع کنند. با این حال پیشنهاد می‌دهیم که پیش از مصرف این محصول حتما با پزشک مشورت نمایید تا با توجه به هدف شما دوز دقیق مصرف برایتان مشخص شود.

اگر هنوز در انتخاب مکمل تردید دارید پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره رایگان کارشناسان دنیای مکمل استفاده کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی جناب آقای شهریار نعمتی با ما تماس بگیرید.

 

منبع: webmd

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]