۶ نکته برای لاغری در رمضان

بسیاری از افراد با دغدغه چاقی در ماه رمضان مواجه هستند! اغلب این افراد می‌گویند که «ما روزه می‌گیریم و کم‌تر از ماه‌های دیگر غذا می‌خوریم ولی نه تنها لاغر نمی‌شویم، بلکه وزن‌ ما گاهی بیش‌تر هم می‌شود!!!» پس به دنبال دلیل آن و راهی برای کم کردن وزن در این ماه هستند. نیازی به نگرانی نیست؛ با چند راهکار ساده که در این مطلب به شما می‌گوییم، خیلی راحت می‌توانید به کاهش وزن در ماه رمضان برسید.

  • رژیم لاغری ماه رمضان

مهم‌ترین راز کاهش وزن و رژیم لاغری در ماه رمضان، نقصان کالری است و فرد باید کالری کم‌تری نسبت به کالری مصرفی‌، دریافت کند.
پس در قدم اول بهتر است مقدار کالری مورد نیاز روزانه‌ی خود را به‌دست بیاورید و سپس دست به یک برنامه‌ریزی غذایی درست بزنید. از طریق این فرمول‌ها می‌توانید مقدار کل کالری مورد نیازتان در طول روز را محاسبه کنید.

هدف فرمول
کاهش وزن آهسته وزن ضرب در ۲۸.۶
کاهش وزن سریع وزن ضرب در ۲۴.۲
افزایش وزن آهسته وزن ضرب در ۳۷.۴
افزایش وزن سریع وزن ضرب در ۴۱.۸
تثبیت وزن وزن ضرب در ۳۳

رژیم لاغری ماه رمضان

  • داشتن فعالیت مناسب برای لاغری در رمضان

برای این‌که متابولیسم بدن شما حفظ شود و لاغری در ماه رمضان را تجربه کنید، باید روزانه هرچند به صورت محدود فعالیتی داشته باشید. خیلی از افراد در روزهای طولانی ماه رمضان، فعالیت‌های بدنی خود را متوقف می‌کنند و همه‌ی روز را در خانه و در حالت استراحت به سر می‌برند.

همین موضوع باعث می‌شود تا شما به مرور متابولیسم بدن‌تان کم شود و متاسفانه دچار استپ وزنی هم بشوید. پس حتما سعی کنید که در ماه رمضان هم فعالیت‌های سبک و کارهای روزمره را مثل بقیه ایام سال انجام دهید و یا اگر کار و فعالیت شما سنگین است و امکان انجام آن را در این ایام و با زبان روزه ندارید، پیشنهاد ما این است که برای لاغری در ماه رمضان حتما در دو نوبت بیست دقیقه‌ای در شبانه روز پیاده‌روی کنید.

داشتن فعالیت مناسب برای لاغری در رمضان

  • بالا بردن متابولیسم

افزایش متابولیسم بدن، راه دیگر کاهش وزن و لاغری در ماه رمضان است. این راه بسیار پرکاربرد و موثر است. برای بالا بردن متابولیسم خود، سعی کنید حدود ۱.۵ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدنتان دریافت کنید و این موضوع را در رژیم لاغری ماه رمضان خود رعایت کنید. مثلا اگر وزن شما ۷۰ کیلوگرم هست، از افطار تا سحر ۱۰۵گرم پروتئین مصرف کنید. هم‌چنین انجام تمرینات مقاومتی باعث افزایش متابولیسم بدنتان خواهد شد.

    • تمرینات مناسب برای افزایش متابولیسم:
      برای افزایش متابولیسم و لاغری در ماه رمضان، تمریناتی که به عضلات بدن فشار مضاعفی وارد می‌کند، موثرتر است؛ مثل تمرین با کش و دمبل یا تمرینات بادی ویت یا بدنسازی. انجام این تمرینات، سنتز پروتئین را در بدن بیش‌تر می‌کند، هم‌چنین به حفظ عضلات شما کمک خواهد کرد. هر چقدر عضله بیش‌تری داشته باشید، طبیعتا متابولیسم بالاتری هم خواهید داشت.
    • بهترین زمان انجام تمرینات قدرتی در ماه رمضان:
      در ماه رمضان بهترین زمان برای انجام تمرینات دو الی سه ساعت بعد افطار و یا ۱ ساعت قبل افطار است و ورزش‌های کم شدت، کششی، یوگا، پیلاتس، تمرین با کش و دمبل، تمرین بدنسازی (با وزنه سبک) بهترین تمرین‌ها برای این ماه هستند. 
بیشتر بخوانید  دراپ ست چیست؟

تمرینات مناسب برای افزایش متابولیسم

  • نوشیدن آب کافی

به‌طور کلی نوشیدن آب به مقدار کافی در همه ایام سال لازم و ضروری است ولی در این ماه و در رژیم لاغری ماه رمضان اهمیت آن بیش‌تر هم می‌شود. بنابراین از خوردن آب غافل نشوید. هیدراته بودن بدن به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد. از افطار تا سحر، سعی کنید که مقدار مشخصی آب خالص بنوشید.
اگر نوشیدن آب به مقدار زیاد برایتان سخت است، می‌توانید آن را با کمی نعنا و لیمو و گلاب طعم‌دار و مصرف کنید.

نوشیدن آب کافی در ماه رمضان

  • تقسیم افطار به دو وعده برای لاغری در رمضان

برای لاغری در ماه رمضان باید افطارتان را به دو وعده تقسیم کنید. بعد از چندین ساعت گرسنگی، زمانی که معده هنوز آمادگی ندارد، بهتر است که ابتدا یک وعده سبک و زود هضم و یک ساعت بعد وعده اصلی رو میل کنید.

مثلا مواردی هم‌چون سیب‌زمینی، تخم‌مرغ یا عدسی برای باز کردن روزه مناسب هستند. سپس یک ساعت بعد می‌توانید مواد غذایی سنگین‌تری مانند برنج و سینه مرغ را میل کنید. در این صورت به هدف خود که همانا لاغری در ماه رمضان است، نزدیک خواهید شد.

تقسیم افطار به دو وعده

  • محدودیت در مصرف قندهای زودهضم

معمولا در ماه رمضان مصرف قندهای طبیعی و غیر طبیعی(مثل خرما، زولبیا، بامیه، شکر) بیش‌تر می‌شود. باید حواستان به میزان مصرف آن‌ها و رژیم لاغری ماه رمضان خود باشد و در مصرف قندهای زود هضم زیاده روی نکنید. کنترل در میزان مصرف و دریافت شیرینی‌جات می‌تواند گام موثری برای لاغری و کاهش وزن در ماه رمضان باشد.

محدودیت در مصرف قندهای زودهضم

نتیجه‌گیری:

برای کاهش وزن و لاغری باید در حالت نقصان کالری قرار بگیرید و رژیم لاغری ماه رمضان داشته باشید. به هیچ وجه فعالیت‌های خود را متوقف نکنید و هم‌چنان به کار و فعالیت‌تان ادامه دهید. متابولیسم بدن خود را بالا نگه دارید. افطار را در دو وعده بخورید و در مصرف شیرینی‌جات و قندی‌جات هم زیاده‌روی نکنید. با رعایت این نکات، قطعا لاغری در ماه رمضان را تجربه خواهید کرد.

منبع: healthcanal

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]