انواع تیپ بدنی

تا به حال به استخوان‌بندی و انواع تیپ بدنی افراد فکر کرده‌اید؟ این‌که مثلا چرا دوست‌مان نسبت به ما بیش‌تر غذا می‌خورد و کم‌تر تحرک دارد، ولی همیشه لاغر است. در حالی‌که ما باید همیشه برای تناسب اندام، مراقب تغذیه و ورزش خود باشیم. واقعیت این است که هرکسی استایل بدنی متمایز و ویژه‌ای دارد و برای دستیابی به اندامی متناسب، باید تیپ بدنی خود و ویژگی‌های آن را بشناسد.

در این مقاله انواع تیپ بدنی همراه با رژیم غذایی و ورزش مخصوص هر یک از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید و ببینید که در کدام یک از انواع تیپ بدنی قرار می‌گیرید.

تیپ بدنی چیست؟

در دهه ۱۹۴۰ روانشناس آمریکایی آقای “ویلیام هربرت شلدون” سیستمی برای طبقه‌بندی انواع بدن ابداع و معرفی کرد که به “سوماتوتایپ” معروف است. در این طبقه‌بندی سه نوع مختلف بدن به نام اکتومورف، اندومورف و مزومورف وجود دارد.

اگرچه قرار نیست ما تمام خصوصیات یک دسته را داشته باشیم، اما براساس این سیستم، می‌توانیم نوع غالب بدن خود را پیدا کنیم و ویژگی‌های آن را بهتر بشناسیم. باید توجه داشت که انتخاب نوع و تیپ بدنی ژنتیکی است و تا حدی از اراده ما خارج است؛ البته این موضوع مطلق نیست و می‌توان با رعایت رژيم غذایی و تمرین ورزشی بر آن کنترل داشت.

انواع تیپ بدنی

همان‌طورکه گفته شد، سه تیپ بدنی در سیستم سوماتوتایپ وجود دارد. اختلاف آن‌ها، اصلا به معنی برتری نوعی به نوع دیگر یا خوب و بد بودنشان نیست؛ هرکسی اگر درست و اصولی پیش برود، به اندام متناسب خواهد رسید.

  • اکتومورف: لاغر اندام و باریک
  • مزومورف: عضلانی و متناسب
  • اندومورف: چاق و درشت

body-types

تیپ بدنی اکتومورف

اکتومورف آن دوست خوش شانسی است که هرچه غذا و خوراکی می‌خورد، چاق نمی‌شود. اکتومورف‌ها اندامی لاغر و کشیده دارند و ساختار استخوانی بدنشان باریک است. ویژگی‌های این تیپ در انواع تیپ بدنی، به این‌صورت است:

  • وزن‌گیری بسیار سخت
  • متابولیسم بسیار بالای بدن
  • یکسان بودن عرض شانه و لگن
  • خشکی بدن (درصد چربی پایین)
  • استخوان‌بندی و مفاصل نازک و ظریف
  • ساختار بدنی لاغر و درصد توده عضلانی پایین

تیپ بدنی اکتومورف

 

تغذیه مناسب برای اکتومورف‌ها

همان‌طورکه گفته شد اکتومورف‌ها دارای متابولیسم سریع و بالایی هستند که این ویژگی می‌تواند هم برایشان مزیت محسوب شود و هم نکته‌ای منفی باشد. متابولیسم بالای بدن، موجب کاهش وزن می‌شود و ممکن است که اکتومورف‌ها مقدار زیادی مواد غذایی بخورند و وزن‌شان اضافه نشود.

تغذیه ناسالم و عدم تمرین ورزشی منظم می‌تواند آسیب‌زا باشد و موجب زیاد شدن چربی بدن شما شود. بهترین رژیم غذایی برای اکتومورف‌ها رژیمی است که دارای کربوهیدرات فراوان و کالری مازاد باشد. تقریباً ۵۰ تا ۶۰ درصد کالری این افراد باید از کربوهیدرات، ۲۵ درصد از پروتئین و ۲۵ درصد هم از چربی تأمین شود.

چند نکته در رژیم غذایی اکتومورف‌ها

اگر شما ویژگی‌های تیپ بدنی اکتومورف را دارید، باید حواس‌تان به موارد زیر باشد:

وعده‌های غذایی‌تان را زیاد کنید و هر دو تا چهار ساعت یکبار غذا بخورید.
بهترین انتخاب میوه برای اکتومورف‌ها شامل انبه، موز، هلو و آواکادو است.
برای افزایش وزن حداقل ۵۰۰ کالری مازاد بر متابولیسم روزانه‌تان دریافت کنید.
سبزی‌جات و فیبر کافی مثل بروکلی، گل کلم و هویج در برنامه خود قرار دهید.
از کربوهیدرات‌هایی مثل جو دو سر، برنج، سیب‌زمینی و ماکارونی استفاده کنید.
همیشه میان‌وعده‌های مغذی همراه خود داشته باشید مانند مغزی‌جات، دانه‌ها و یا کره این مواد مغذی.
نکته مهم: یک رژیم غذایی سالم، متعادل و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. تنها به این خاطر که مدل بدنی شما از نوع اکتومورف است، نباید دلیل شود که از هر نوع مواد‌غذایی به هر میزان که می‌خواهید مصرف کنید.

تیپ بدنی مزومورف

مزومورف آن دوستی است که همه به او غبطه می‌خورند، چون به‌صورت ذاتی اندام متناسبی دارد و با کم‌ترین ورزش هم خیلی زود فرم می‌گیرد. این افراد به‌راحتی عضلات‌شان رشد کرده و درصد توده عضلانی آن‌ها نسبت به چربی‌شان، بالا‌تر است. سایر مشخصات تیپ بدنی مزومورف عبارت است از:

  • کمر باریک
  • سرشانه‌های پهن
  • دست و پا عضلانی
  • خوش‌اندام و چربی کم
  • سینه و بازوهای عضلانی

تیپ بدنی مزومورف

 

تغذیه مناسب برای مزومورف‌ها

افراد با فرم بدن مزومورف می‌توانند هر چقدر بخواهند غذا بخورند، چون به‌راحتی وزن کم می‌کنند؛ البته از طرفی، خیلی ساده هم وزن‌شان اضافه می‌شود. بنابراین در انواع تیپ بدنی، تناسب اندام مزومورف‌ها به یک تعادل و برنامه دقیق و ظریف نیاز دارد.

از آن‌جا که این افراد دارای توده عضلانی بالاتری هستند، سوخت‌وسازشان هم بیش‌تر است و به کالری زیادتری هم نیاز دارند، اما هم‌چنان باید تعادل در رژیم غذایی‌شان رعایت شود. این نکته مهم را هم بگوییم که مزومورف‌ها باید بیش‌تر از پروتئین‌ها و کم‌تر از کربوهیدرات‌ها استفاده کنند.

چند نکته در رژیم غذایی مزومورف‌ها

در انواع تیپ بدنی فرم بدن شما مزومورف است؟ پس حتما در تغذیه خود به این نکات توجه کنید:

پروتئین کافی مصرف کنید.یک سوم از بشقاب غذای شما باید از پروتئین تشکیل شده باشد.
لازم است در وعده اصلی و حتی میان‌وعده‌ها از مواد غذایی پروتئین‌دار مانند تخم‌مرغ، مرغ و ماهی، عدس و لوبیا و لبنیات استفاده کنید.

میوه‌جات و سبزی‌جات باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند؛ چراکه فیبر هم برای شما ضروری است. از میوه‌جات و سبزی‌جات تازه و با پوست استفاده کنید؛ به‌طور مثال به جای نوشیدن آب سیب فرآوری‌شده، سیب بخورید.
غلات و چربی‌های سالم مانند کینوا، برنج قهوه‌ای و بلغور جو دوسر باعث پر‌شدن معده‌تان می‌شود و شما احساس سیری می‌کنید.
چربی‌ هم به اندازه دیگر درشت مغذی‌ها مهم است؛ اما مهم این است که کدام چربی را انتخاب می‌کنید. چربی‌های سالم شامل روغن نارگیل یا زیتون، آووکادو، و آجیل و دانه‌ها است.

تیپ بدنی اندومورف

آخرین نوع از انواع تیپ بدنی، اندومورف است. اندومورف‌ها دارای درصد بیش‌تری از چربی با توده عضلانی کم‌تر هستند. اندومورف، آن دوست تپلی است که همیشه در جست‌وجوی کاهش وزن است. البته لزوما اندومورف‌ها چاق نیستند. افراد دارای بدن اندومورف نسبت به دیگر انواع تیپ بدنی واکنش‌پذیری بیش‌تری نسبت به مصرف کالری دارند.

اندومورف‌ها باید با دقت، مراقب دریافت میزان کالری مواد غذایی خود باشند. آن‌ها معمولا اسکلت درشت‌تری دارند. از مشخصات دیگر آن‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عرض لگن پهن‌تر از کمر
  • مفاصل و استخوان‌بندی درشت
  • متابولیسم و سوخت و ساز پایین
  • پایین‌تنه پر و چاق (در بیشتر موارد)

تیپ بدنی اندومورف

 

تغذیه مناسب برای اندومورف‌ها

از آن‌جا که اندومورف‌ها متابولیسم کندتری دارند، کالری اضافی در بدن آن‌ها به احتمال زیاد به چربی تبدیل می‌شود. بهترین رژیم غذایی برای این نوع بدنی، مصرف پروتئین و چربی کافی، ولی کربوهیدرات کم‌تر است. البته لازم نیست کربوهیدرات را حذف کنید بلکه باید آن را کنترل شده دریافت کنید.

چند نکته در رژیم غذایی اندومورف‌ها

اگر از بین انواع تیپ بدنی، شما استایل اندومورف را دارید، به نکات زیر در تغذیه‌تان دقت کنید و برای تناسب اندام خود، آن‌ها را به کار ببندید.

از منابع خوب چربی و پروتئین بهره‌مند شوید؛ مثل آجیل‌ها، روغن‌زیتون، تخم‌مرغ و مرغ.
کربوهیدرات برای انرژی لازم است و در صورت حذف آن منجر به مشکلات گوارشی یا خستگی می‌شوید.
کربوهیدرات‌های مناسب برای شما کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و میوه (به اندازه کافی) است.
مصرف کربوهیدرات‌های ساده را محدود کنید. این غذاها سرشار از قند و کالری هستند که باعث چاق شدن شما می‌شوند. کربوهیدرات‌های ساده شامل نان سفید، برنج سفید، ماکارونی، کیک و کلوچه است.

نتیجه‌گیری:

در این مطلب، به معرفی انواع استایل بدن و انواع تیپ بدنی پرداختیم. به‌طور کلی سه وضعیت بدنی وجود دارد؛ اکتومورف، اندومورف و مزومورف. هر یک از این انواع تیپ بدنی، ویژگی‌های خاصی دارد که درباره‌ آن‌ها توضیح دادیم.

نکته مهم این است که شما با هر تیپ بدنی می‌توانید به اندام دلخواهتان برسید. منتها برای به‌دست آوردن آن نیاز به یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب دارید. اگر ب رای پبدا کردن تیپ بدنی خود همراه با رژیم غذایی مناسب آن هستید پیشنهاد می‌کنیم که از مشاوره رایگان کارشناسان دنیای مکمل استفاده کنید و یا برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی جناب آقای شهریار نعمتی با ما تماس بگیرید.

منبع: muscleandstrength

به مقاله ی ما امتیاز دهید(ستاره ی سمت راست کمترین امتیاز و ستازه سمت چپ بیشترین امتیاز را دارد)
[مجموع رای ها: 0 میانگین امتیازها: 0]